sábado, 17 de diciembre de 2011

Competències digitals específiques del mestre

Actualment, tant els nens com els adults han d'adquirir diverses competències bàsiques relacionades amb l'ús de les TIC. Aquestes es van adquirint al llarg de les diferents etapes de l'educació de l'infant.

Una competència és la capacitat de posar en pràctica de forma integrada aquells coneixements adquirits que permeten resoldre situacions diverses.

Les competències digitals són el conjunt de competències relacionades amb el coneixement i l'ús de la tecnologia. Aquestes faciliten molt a l'hora de l'ensenyament i l'aprenentatge. Permet a l'estudiant universitari gestionar millor la informació i comunicar-se amb els docents i altres companys per poder aprendre i treballar col·laborativament. També ajuda al professional a facilitar la seva feina.

En el cas dels Graus en Educació caldria adquirir no només aquestes competències digitals globals sinó també específiques de caire didàctic, d'aquesta forma aprendran a utilitzar la tecnologia per ensenyar i per aprendre. A més a mes, la formació del mestre demanarà una actualització continuada en els aprenentatges sobre recursos tecnològics i les seves utilitats pedagògiques.

En els últims anys s'han publicat diversos arxius que marquen quines haurien de ser les competències digitals bàsiques dels docents. De tots aquests en destaquen dos:

1. Normes UNESCO: UNESCO's ICT Competency Standards for Teachers (Normes UNESCO sobre Competències en TIC per a Docents)

En aquest document es descriuen tres nivells d'aprofundiment que haurien d'adquirir els docents respecte a les TIC.
  • Nocions bàsiques de tecnologia
    • Augmentar la comprensió tecnològica de ciutadans mitjançant la integració de competències en  TIC als plans d'estudi  i currículums.
    • Els docents han de tenir coneixements bàsics sobre el maquinari i el programari.
    • Han de conèixer programes tipus processador de textos o de presentacions i han de saber-los diferenciar.
    • Han de conèixer un navegador per poder buscar informació.
    • Han de conèixer un programa de comunicacions (e-mail)
    • Han de conèixer aplicacions de gestió: Programes tancats a un col·lectiu de persones, dins d'aquests hi ha programes de gestió. Aquests tenen diferents funcionalitats. 
    • Els docents han de saber fer servir la tecnologia a la classe ja sigui a nivell de grup, en grups reduïts o individualment. 
    • Ha de tenir en compte que tothom n'ha de poder fer ús i que no tothom té els mateixos recursos. Per això s'han d'utilitzar els recursos idonis on hi hagi un accés equitatiu.
  • Aprofundiment de coneixements
    • Utilitzar els coneixements en TIC per resoldre problemes complexes i reals de la societat i de l'economia.
    • Els docents han de conèixer una sèrie d'aplicacions i instruments específics i han de ser capaços d'utilitzar-los en diferents situacions (per resoldre problemes o per ajudar en determinats projectes).
    • Els docents han de saber utilitzar diverses xarxes de recursos per ajudar als alumnes a col·laborar, accedir a la informació i a comunicar amb experts externs per tal de resoldre problemes.
    • Han de crear coneixements amb temes que interessin (fent públiques notícies que apareixen a altres blocs o publicant enllaços a blocs o pàgines web interessants. D'aquesta manera es relaciona a l'alumnat amb experts externs.
    • S'ha d'aplicar la tecnologia amb flexibilitat. Contra menys imposada estigui, millor. S'ha de saber quan és necessari i quan no, pot ser perjudicial. 
    • Els docents han de tenir competències i coneixements per crear projectes complexos i resoldre`ls amb col·laboració d'experts, d'altres docents,... Per tal de millorar la seva formació professional.
  • Creació de coneixement
    • Augmentar amb més capacitats digitals per poder innovar i produir nou coneixement.
    • Ja s'ha adquirit un determinat nivell de coneixement que permet liderar projectes i ajudar a introduir les TIC a altres persones o a la mateixa escola. (Programes d'àudio, ajuda a que puguin treballar en equip,...).
    • Han de tenir la capacitat d'experimentar i d'aprendre contínuament sobre les TIC. 
A continuació es mostra una graella on es relacionen aquestes tres nocions bàsiques amb els sis components del sistema educatiu (currículum, política educativa, pedagogia, utilització de les TIC, organització i capacitació de docents).




2. Normes de la ISTE: National Educational Technology Standards for Students i el National Educational Technology Standards for Teachers (Normes Nacionals (EEUU) sobre Tecnologia Educativa per a Docents i Normes Nacionals (EEUU) sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants) publicats per la International Society for Technology in Education (ISTE)


La ISTE ha publicat dos documents que recullen les competències que haurien de tenir els docents i els estudiants:
  • Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Docents: 
    • Inspirar i facilitar l'aprenentatge i la creativitat dels estudiants.
    • Planificar i dissenyar experiències d'aprenentatge i avaluació incorporant instruments contemporanis.
    • Mostrar coneixements, habilitats i estratègies de treball innovadores i centrades en la societat digital.
    • Promoure la ciutadania digital i la responsabilitat.
    • Millorar la pròpia pràctica professional i la capacitat de lideratge.
  • Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants.
    • Creativitat i innovació.
    • Comunicació i col·laboració.
    • Investigació i fluïdesa en l'ús de la informació.
    • Pensament crític, resolució de problemes i presa de decisions.
    • Ciutadania digital.
    • Funcionament de la tecnologia i conceptes. 


La realització d'aquesta publicació s'ha fet amb els documents de les Normes UNESCO i de les Normes ISTE l'entrada sobre Competències digitals específiques del mestre en relació a la tecnologia al bloc de l'assignatura de G.TIC que pertany al Primer Semestre del Primer curs de Grau en Educació Infantil. Universitat Blanquerna de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport; Ramon Llull.


No hay comentarios:

Publicar un comentario